De Consumentenbond denkt dat er te weinig concurrentie op de telecommarkt overblijft als Ziggo en Vodafone Nederland fuseren. Toch kan het samengaan ook positief uitpakken: KPN krijgt er een serieuze concurrent bij, wat een prijzenoorlog kan veroorzaken. 

De Nederlandse tak van mobiele provider Vodafone en kabelaar Ziggo zijn van plan om hun activiteiten te fuseren, kondigden beide bedrijven in februari aan. Of de nieuwe provider verder gaat onder een andere naam is nog niet bekend. Ook niet wat er precies gaat veranderen voor bestaande klanten.

Vaststaat is dat het Nederlandse telecomlandschap er een sterke partij bij krijgt, als toezichthouders akkoord gaan met de deal. Vodafone en Ziggo zijn samen goed voor een omzet van zo’n 4,5 miljard euro op jaarbasis. Daarmee komt de combinatie in de buurt van marktleider KPN.

Een fusie betekent dat er twee dominante partijen overblijven in Nederland. Daarmee komen kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile in de verdrukking, een mogelijke reden voor toezichthouders om de deal te blokkeren. De Europese Commissie buigt zich momenteel over de gevolgen van de samenwerking op de telecommarkt.

De Consumentenbond maakt zich zorgen over de fusie. “Deze samenwerkingsplannen gaan ten koste van concurrentie en de keuzevrijheid van consumenten”, stelt directeur Bart Combée donderdag. De bond vraagt eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging in een brief “om heel kritisch te kijken naar de samenwerking en waar nodig voorwaarden te stellen om de concurrentie in Nederland op de lange termijn te borgen”.

Quad-play

De zorgen van de Consumentenbond zijn gerechtvaardigd: minder concurrentie kan ertoe leiden dat prijzen stijgen. Maar de fusie betekent eveneens dat er eindelijk een serieuze concurrent voor KPN opstaat in Nederland. Het bedrijf van topman Eelco Blok kan als enige totaalpakketten met zowel vaste als mobiele telefonie, internet en televisie aanbieden. En juist die totaalpakketten zijn steeds populairder bij consumenten.

"Het heilige geloof is dat je als telecombedrijf vier diensten moet kunnen leveren aan de klant: vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Dan ben je klaar voor de toekomst", aldus analist Ed Achterberg van Telecompaper tegenover de NOS.

Ruim een half miljoen huishoudens heeft een zogenoemd quad-play pakket, bleek vorig jaar uit onderzoek van Telecompaper. Wie kiest voor zo'n pakket bij KPN krijgt korting of gratis extra diensten.

Vodafone en Ziggo bieden ook dergelijke totaalpakketten aan, maar zijn daarbij afhankelijk van andere partijen. Ziggo huurt netwerkruimte voor mobiele telefonie bij Vodafone, dat op zijn beurt afhankelijk is van de infrastructuur voor vaste telefonie en internet van KPN.

Lagere prijzen

Een krachtenbundeling van Vodafone en Ziggo levert een tweede telecomreus in Nederland op die zowel vaste als mobiele telecomdiensten kan aanbieden via eigen netwerken die landelijk dekkend zijn.

Dat is niet meteen slecht nieuws voor KPN. In eerste instantie verdwijnt er een concurrent van de markt. Bovendien moet de deal nog goedgekeurd worden en hebben Ziggo en Vodafone tijd nodig om hun activiteiten te integreren.

Op langere termijn kan KPN echter te maken krijgen met fellere concurrentie van Vodago, Ziggofone of hoe de nieuwe speler ook gaat heten. Dat kan een prijzenoorlog ontketenen, waardoor klanten goedkoper uit zijn.